fredag, juli 05, 2013

Jordgubbsmarmelad och jordgubbsknyten


Efter självplockningen i onsdags så bakade jag jordgubbsknyten igår, 
påbörjade min jordgubbslikör och så gjorde jag jordgubbsmarmelad 
Jag har ätit så mycket jordgubbar så det snart växter ut från öronen. 





Jordgubbsnyten med jordgubbar och hallon som jag bakade i min muffinsform. 
Botten är mördeg och överst ligger det ett täcke av smuldeg och pärlsocker. Dessa ska avnjutas ikväll.. 




Till jordgubbslikören behöver en flaska vit rom, tre liter jordgubbar, skalet från en apelsin och så la jag i lite flöderblommor som var över. Detta ska stå i 8-10 dagar och sedan ska socker blandas i och efter 3 dagar därefter så är den klar för att provsmakas. Detta är en absolut favorit.




Jordgubbs- och rabarbermarmelad som är en favorit hos oss, 
dessa receptet är beprövat i familjen och den är underbart god. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar