måndag, juli 15, 2013

Mitt jordgubbslikör- projekt..

Äntligen är min jordgubbslikör färdig
 - Det tog 12 dagar från det att jag plockade jordgubbarna till den var silad och klar för att njutas.. Smaken är söt och god: exakt efter min smak.. 

Tänkte dela med mig av receptet så att även ni kan få göra och smaka denna favorit likör.. 






Receptet kommer här: 

3 liter färska jordgubbar.  
75 cl vit rom 
10-12 dl strösocker
Skal från en apelsin 
Några fläderkvistar 

- Blanda detta tillsammans i en spann eller en stor skål. 
Låt stå i 8-10 dagar. Jag rörde runt en gång om dagen så att allting blandas tillsammans ordentligt. 

- Sila blandningen
- Tillsätt 10-12 dl strösocker (jag tog något mitt emellan) 

Blandningen tjocknar när strösocker blandas i. 
Likör kommer även att tjockna i kylskåpet ytterliggare ju mer den får stå. 

- Låt stå ytterliggare 2 dagar.

- Häll upp i flaskor - min likör räcker ett helt år och håller sig bra i kylskåpet. 

Hoppas den smakar.. 


Nu springer jag ut i solen och får lite mer sol på näsan. 
Imorgon tänkte jag visa mitt favoritrum som jag tycker är äntligen färdigt.. 

Vi ses! 
                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar